Thursday, 28 March 2013

Ambik angin ~~

Assalamua'laikum w.b,t :")

alhamdulilah malam yang penuh keheningan dan kerahmatan dapat jgak meng'update blog yang xseberapa nie..aik labah-labah dah buat sarang kew..":P..hehe..almaklumlah busy la katakan..dah nk dekat final exam dah...doakan ana yer moga sukses dunia n akhirat,,,moga Allah redha..;")..wink-wink
haa..ana nak story2 skit pasal sekian lama xmeng'update..
  sblm study week sempat lagi ana pergi pantai..melihat keindahan,kekuasaan,kecantikan alam,yang meliputi langit dan bumi,subhanaAllah hebat,:')..
kami keluar lepas asar,,solat siap2 dekat bilik pas2 bru keluar,jangan lupa solat perlu diutamakan walau sesibuk mna pon...haa..lagi satu jangan lupa menitik beratkan tentang pakaian,sebelum keluar tengok pakaian yang kita pakai..pastu tanya balik dalam diri kita "adakah Allah redha dengan apa yang kita pakai"..lpas dah check.. tgok atas bawah..bru kluar yer awop2..hehe..*macam makcik2 plok*..hehe
pantai nya tak la jauh sangat..tp nek keta jgak la..klau jalan kaki pagi esoknya bru sampai...
k.lah malas nak ceqita panjang2...tgk gambor jew lah erk..


nie kawan classmate ana..nma mnja "chenta" :P


 biar gambar jew berkata2..hehe ^_^


gambar matahari terbenam,dia nak blek umah dy dah..hehe..
cantik kan..subhanaAllah..:")


nie roomate ana :')



Saturday, 23 February 2013

konsert!!!

Assalamua'laikum w.b.t :)
 alhmdulilah ! syukur buat Allah,kekasih hatiku.Selawat rindu buat Muhammad,Nabiku.Salam sayang buat antum semua yang amat ana hargai.Moga berjiran denganmu di Taman Firdausi..>3

entry kali nie nak story2 pasal Konsert Xpressi Seni 2013#mengagapai seribu impian# antara artis yang dijemput khas ialah DEVOTEES,RABBANI,VAST,MAHA...
malam berlangsungnya konsert ana diberikan tugas protokol dn pementasan salah satunya menjaga Rabbani,*waduh2 g mna nie*..hehe takutt..tp alhmdulilah ana dapat lakukan dengan baik..face to face cakap dengan rabbani..^_^..
haa..nak cerita sikit VAST dengan MAHA,mesti tertanya-tanyakan sapa mereka nie kan ??.=.=
ok,vast adalah kumpulan yang baru ditubuhkan asalnya bru 3 tahun..salah sorang ahli kumpulan tuu student uitm sendiri..ok abg Maha pulak bekas student uitm kedah skg degree dkt shah alam..abg Maha nie mewakili uitm Malaysia ke korea bru2 nie..*wahhh best nya kan*..(gamsahamnida hehe)

ok..malas nak cerita panjang2..heheh...*.nah tengok gambar*


 Rabbani..:")

devotees,rabbani,maha ,vast..^_^
majlis penutup


 belakang pentas,,jaga artis la katakan..:P

 yang nie barisan urusetia Kelab Bahasa Arab
 sempat lgii posing ngn belon.=.=

 kad urusetia ana..siap dgn nma penuh gituu..:P

Tuesday, 12 February 2013

Ketentuan Jodoh :)

Assalamua'laikum :)
haa entry kali pasal jodoh..^_^

JANGANLAH kamu MENCARI pasangan yang terlalu SEMPURNA dimata kamu,TETAPI carilah pasangan yang telah MENYEMPURNAKAN hidupmu dengan caranya ♥
dekat bawah nie ana sediakan satu cerita sikit..^_^


Sepasang Suami Isteri "Sweet Couple" sedang berjalan sambil berpegangan tangan.. Tiba2 si Isteri bertanyakan soalan pada suaminya...

ISTERI: Abg, bila kita jalan mcm nie, semua org memerhatikan kita kan? Msti mereka pelik kenapa lelaki sehensem abg memilih saya yang serba kekurangan ni sebagai isteri abg...

SUAMI: Kenapa sayang cakap mcm tu?? Sayang kan isteri abg, biar lah apa org nak cakap pun... (senyum)

ISTERI: Sayang tahu tu, tapi sayangkan tak secantik perempuan2 lain, badan gemok, kulit gelap, pendek,. Rasa mcm tak layak jadi isteri abg... (Dgn nada yang sayu)..

SUAMI: (sambil mengenggam erat tgn isterinya) Sayang, nie lah yg dikatakan JODOH... ALLAH dah tentukan sayang jadi milik abg, abg REDHA... Dan untuk pengetahuan sayang, abg pilih sayang sebagai isteri abg bukan kerana paras rupa, bukan kerana harta tapi kerana agama yg ada pada sayang..kali pertama abg tgk sayang, abg yakin sayang boleh jadi isteri yg terbaik untuk abg tempuhi dunia nie... dan bila abg pandang muka sayang masa tu, nmpak wajah keibuan pada sayang....

ISTERI: Tapi abg........

SUAMI: (menutup mulut isterinya) Tak de tapi-tapi, Sayang adalah AMANAH dari ALLAH,. Apa pun yg org nak cakap abg tak kisah, apa yg abg tahu, abg BAHAGIA ada sayang disisi, sbb sejak kita nikah abg dah ada teman untuk menghafal al-quran, abg dah ada teman untuk mengaji dan abg dah ada teman untuk Tahajjud di sepertiga malam... sayang ingat senang ke abg nak cari isteri mcm sayang????
susah tau...

ISTERI: memandang suaminya dengan air mata berlinangan dipipi..

SUAMI: Alolololo... isteri abg nangis ye??? (smbil kesat air mata isterinya).. Abg tahu abg hensem (cewahhhh, hehehe) , dan abg tahu abg boleh dapat perempuan2 yang cantik, tapi abg tak nak ikut NAFSU, lumrah lelaki inginkan teman hidupnya secantik bidadari, tapi abg tak kejar semua tu, semua tu hanya didunia.. abg nak kejar JANNAH bersama2 isteri abg yang comey nie... abg tahu isteri abg nie mampu jadi bidadari abg yg paling cantik untuk abg dan anak2 nnti... InsyaALLAH di syurga nnti juga... kan sayang kan???

ISTERI: InsyaALLAH abg, trima kasih (nangis)

SUAMI: Dah la tu syang, jgn nangis dah tau.. Jom ikut abg g masjid, kita g taman2 syurga, malam nie ada kuliah kat masjid..
ABANG SAYANG ISTERI ABG.... ^______^
Allahurabbi...


Wednesday, 6 February 2013

Ya Allah !!!

Apabila laut bergelombang,ombak menghempas dan angin bertiup kencang,si nelayan akan berseru : Ya Allah ya Tuhanku!!
Apabila penunggang unta tersesat di tengah padang pasir sahara,haluan berubah arah dan kafilah kebingungan dalam perjalanan,ia pun berseru : Ya Allah  ya Tuhanku
Apabila musibah menimpa,ujian melanda dan cubaan datang silih berganti maka orang yang ditimpa musibah itu akan berseru sekuat hati :Ya Allah ya Tuhanku
Apabila ikhtiar sudah sempurna,jalan tetap buntu,cita-cita terhenti dan segala hubungan terputus,mereka akan berseru :Ya Allah ya Tuhanku
"sungguh aku mengingat-Mu pada malam yang hitam pekat,ketika hamparan masa kotor berdebu.Aku berteriak kuat ketika fajar menyingsing sambil tersenyum lebar'
Kepada Allah jua lah ditujukan ucapan-ucapan yang bagus,doa-doa yang ikhlas,teriakan-teriakan yang benar,deraian airmata dan segala keluh-kesah kesedihan.
Kepada-Nya setiap tapak tngan menadah di hujung malam,memohon bantuan,begitu juga setiap mata yang merenung,serta segala permintaan makhluk baharu.
Dengan nama-Nya setiap lidah menyebut,meminta tolong,bermohon dan memanggil.Dengan mengingat-Nya hati akan tenteram dan roh akan damai,serta jiwa menjadi tenang.Urat-urat saraf menjadi lentur,kecerdikan meningkat da keyakinan menjadi mantap.


Sport Day :)

Assalamualaikum ;')
Mulakan pagi kita dengan zikir yang indah dan mudah :)

selamat pagiii,,nihao ma..??..#amboii kecek cina plak..:P..almaklumlah..hehe
nk dekat raya cina..cuti seminggu pon dah bermula..wink**
alhmdulilah baru hari ini berkesempatan nak buka blog...rindu nie..dah typo la plak..=.=
almaklumlah tugas sebagai student xlain xbukan study!!..minggu ni sibuk dngan quiz,test,organisasi lagii..
tp xpew i likeeee busy2 nie..heheh..(bila lagi nak merasa akan ala2 P.M gituu)..
haa,,,nak ambik kesempatan nak story pasal sportday Kelab Bahasa Arab..
alhmdulilah program berjalan dengan lancar n sporting2 belaka orgnya,walaupun masa metting semua nampak serius jew..tp masa sportday terserlah kebudak-budakkan kat situu..hehe..*(termasuklah dengan ana)*..antara aktivitinya ada fustal berkain.,explores,mencari kekasih hati,dan belon air :)

nie ada gambar sikit..^_^
                                              nie masa main belon air..habis basah baju


                                                                  team Kelab Bahasa Arab

yg ni kumpulan ana...=.=


Maniskan Iman Maniskan Senyuman

Saturday, 26 January 2013

tarbiyyah dakwah ^_^

 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَات ^.^

Allhamdulilah syukur ke hadrat Allah dan kuhadiahkan selawat keatas junjungan besar
Nabi Muhammad s.a.w
haa...entry kali nie nk story2 pasal ana pergi stu program ala2 kem jgak laa.. slma 3 hari
anjuran...???haa dirahsiakan...hee..bkan dri uitm tp program anjuran luar..
masa dapat tahu boleh pergi..excited benor..(^_^)..sbb tempat yang nk pergi 
tak dibagi tahu..sapa2 pon msti tertanya2 kan..dkat mna lah program nie..dlam hutan kew..??gunung ganang kew??..=.=lpas abis klas siap2 kemas barang sbb kna berkumpul pukul 6.30
dekat pejabat kolej...tunggu punya tunggu dekat pukul 7.15 p.m tak ada orang jgak yang datang ambik..
haiii...xda org datang ambik kew nie..actually..yg pergi program tuu xlah ramaii..
muslimin 4 orang n muslimat 10 org jew..tp pergi asing2 sbb msing2 abis kelas lewat..
disebabkan orang yang datang ambik tuu xsampai lg..ana ngn sahabat2 lain pergi surau kolej solat magrib(takut terlepas plak magrib nanti,tp dalam perut ya Allah laparnyaaa mcm2 lagu dh dy nyanyi..siap dengan korus binnabil huda lg..hehe)*nak cakap lgu feveret laa kata kan*..hihi. mna tak nyaa balik klas td tak makan.'(..selesai jew solat tengok ada 2 orang muslimin tengah tunggu dalam kereta..
pada mulanya xnaik..pastu akak naqibah datang cakap naik jew muslimin nie akan bawa pergi tmpat program tuu..insyaAllah selamat ingat Allah bersama dengan kita..dalam kereta tuu ada 5 orang muslimat termasuk lah dengan ana..(haa,,nak bagi tahu kem tuu tidak dibenarkan membawa sebarang logo ipt)
*haaa..nampak dh kan flow kem tuu mcm mna*..
perjalanan tuu ambik masa 2 jam jgak la..sbb pukul 9.30 bru smpai..haa..msa tuu soalan yg berlegar2 dlm otak nie dah terjawab..rupa2 kem nie disebuah sekolah..
ok nak cerita pasal esoknya plak...pagi tuu bngun pukul 4.30 pg..
ambik wudhuk buat solat taubat,tahajud,hajat,last sekali solat sunat witir secra berjemaah..
masa tuu masing2 mendekatkan diri kepada Allah..selesai jew zikir n bca mathurat 
masing2 bergegas masuk kelas untuk dengar ceramah..fisrt kelas tajuk dakwah ,tarbiyah islamiyyah..second jamaah, last harakah islamiyyah(gerakan islam)..sebenarnya kem nie kearah nak mendidik menjadi pendakwah..(alhmdulilah ana bersyukur sangat sbb Allah pilih ana dan letakkan diri ana untuk berada dalam program tersebut)..
Dalam stu game nie ana sampai nak nangis sbb group ana tak dapat selesaikan dengan baik'(..ana rasa game nie yang paling susah sebab dia lebih praktikal cara berdakwah..sebelum kita tahu DAKWAH tuu secara teori jew..pada dasarnya kita bca jew..tetapi klau kita betol2 lalui YaAllah jauh lebih susah apa yang kita tahu..BERDAKWAH bukan senang..bukan senang nak mengajak orang lain untuk kearah yang diredha Allah dan terlintas dalam hati nie ya Allah sanggup kew aku nak hadapi setiap ujian DAKWAH nie..dakwah nie laluan dia penuh berduri tetapi pengakhiran nya Ya Allah masyaAllah manis tak dapat digambarkan apabila DAKWAH seseorang tuu tercapai..masa tuu ana ingat kata2 seorang ukhti "setiap ujian dakwah yang kita lakukan adalah tarbiyyah untuk dri kita untuk jadi yang lebih baik n kuat..=.=
Hari yang kedua mcm biasa jgak masa hari yang pertama,tapi tmbah lagi stu aktiviti iaitu tasmid..haa..perlu mnghafal  surah,hadis,dan sekali dengan maksudnya sekali..(masa tuu mcm2 gaya ada termasuk lah ana)->.<..hee..dalam kem nie dia latih diri kita kemana jew kita pergi al-Quran tafsir msti disisi dan masa yang terluang kena isi dengan baca al-Quran or bertasmid..alhmdulilah sedikit sebanyak sy dapat hafal dalil2 yang berkaitan dengan DAKWAH..(dalam hatii yeahhhh suka2)..*senyum sampai ke telinga*..:)
haaa...lg satu nak cerita masa makan..(klau bab mkan no 1)hee..patut la xkurus2..hehe:P
makan dekat situ dalam satu talam 5 orang..suapan yang pertama untuk sahabat...subhanaAllah rsa eratnya ukhwah walaupun xknl..yaAllah inilah aura ukhwah yang kucari selama nie..^_^haa..kem nie campur dengan student degree tp masyaAllah mereka tak membezakan..
Dan hari yang terakhir mcm biasalah..sesi feedback bg peserta(haa..msa nie ad akhi tu tnya degree kew.??dlm hti insyaAllah amiin nk sgt2)..*nmpak sgt mature kt situ*..=.= dan ana akan pegang kata2 akak senior
nie.."walau bagaimana tarbiyyah yang Allah bg dekat adik jgn mudah mengalah dalam berDAKWAH dan ingat apabila seseorang itu melafazkan LAILAHAILLALLAH sebenarnya dia telah memikul tanggungjwab yang besar iaitu BERDAKWAH...

asif..pic masa program xsempat nak snap..;'(

Thursday, 17 January 2013

Nukilan Si Solehah


-----Bismillahirahmanirahim---

Perhiasan yang menjadi dambaan…”seorang manusia bergelar nabi, manusia dan lelaki pertama dicipta Allah, pernah menghuninya. Dia dimuliakan oleh semua makhluk termasuk malaikat, atas perintah Allah. Namun di tengah keindahan Syurga, jauh di sudut hatinya masih ada kekosongan. Mengapa? Kerana tiada wanita menemaninya dalam menikmati keindahan Syurga! Maka diciptakan wanita sebagai pelengkap kepada nikmat Syurgawi. Bidadari yang cantik jelita juga adalah wanita. Oleh itu, boleh meriahkah dunia ini tanpa wanita? Setiap akal dan hati tahu jawapannya. Ya, tanpa wanita sunyi sepi lah dunia. Tidak banggakah kah kamu menjadi wanita? Persoalannya, cukupkah sekadar dilahirkan sebagai wanita, kamu boleh berbangga menyandang keistimewaaan ini? Perhiasan ialah sesuatu yang menambah seri suasana, menyejukkan hati dan mata. Sebagaimana sejuknya hati apabila melihat bunga, begitulah hati apabila melihat perhiasan. Namun, mengapa tidak semua wanita menyejukkan hati sedangkan ia diciptakan sebagai pelengkap kepada hiasan dunia? Garis pemisah antara wanita yang menyejukkan hati atau sebaliknya ialah sekeping hati yang dimiliki.

Ciri-ciri wanita sejati bergelar wanita solehah yang digambarkan oleh Rasullullah S.A.W:

Apabila hati diserahkan sepenuhnya kepada Allah, kekallah wanita dengan asal penciptaannya.

Apabila wanita terus mengikat hati kepada zat yang menjadikannya, kekallah ia sebagai perhiasan yang dijaga rapi.
Redup dan jernih wajahnya yang menjadi dambaan, mengundang pembelaan dari hati yang menjadi hamba Tuhan
Dan kerendahan hati yang tunduk pada syariaat
Meletakkan dirinya sentiasa dalam keredhaan dan perlindungan dari zat Yang Maha Agung.

Ibarat bunga sejati dan bunga plastik. Jika bunga plastik disembur pewangi, harumnya lebih kuat daripada haruman bunga sejati tapi malangnya haruman itu tidak kekal. Haruman bunga plastik bukan miliknya yang sebenarnya. Ia Cuma haruman palsu yang bersifat lauran. Bunga plastik tetap kaku walau di mana ia diletakkan dan harumannya yang palsu semakin hilang biarpun diletakkan di jambangan emas.

Berbeza dengan keharuman bunga sejati yang bersifat dalaman dan kekal walau di mana sahaja dia diletakkan, sama ada dijambangan ataupun sekadar tumbuh di pinggiran belantara.

Si anak mentaati ibu bapa; srikandi dihiasi keberanian dan ketegasan yang penuh kesopanan serta prihatin terhadap suasana masyarakat; si isteri penuh ketaatan, kesetiaan dan kasih kepada suami.

Semuanya berteraskan rasa cinta kepada Yang Maha Pencipta. Berbahagialah kaum Adam yang berjaya memiliki ‘perhiasan’ sejati ini kerana pastinya hidup terarah ke Syurga. Syurga dunia yang disegerakan dan Syurga hakiki yang kekal abadi.

Kamu sentiasa ada pilihan…

Wanita boleh memilih untuk menjadi ‘bunga sejati’atau bunga plastik.

Maka, pilihlah untuk menjadi bunga sejati. Menjadi wanita solehah yang membawa KETENANGAN.

Dan kamu hanya layak menjadi bunga sejati jika hati tunduk kepada Tuhan.

Bagaimanapun Tuhan tidak pernah memaksa. Dia tetap agung walaupun kita sebagai hamba tetap derhaka. Maha suci Allah yang telah memuliakan kamu sebagai wanita. Daripada-Nya kita datang dan kepadanya kita akan kembali. :)